Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

LANOS

 

Lanos SX 1.6, kolor srebrny metalik to auto, którym przemierzam na co dzień drogi Torunia. Wygodny, przestronny jak na swoją klasę, czterodrzwiowy sedan, na liczniku ponad 160.000 km. Do tego wszystkiego serce pojazdu - 16 zaworowy 106-konny silnik. Cóż więcej trzeba, by przemierzać kilometry toruńskich dróg.

 

Pozwolę sobie przytoczyć trochę mniej lub bardziej interesujących informacji o tym dziecku koncernu Daewoo.

 

Trochę z historii LANOSa

Dane techniczne

Wyposażenie

Dostępne kolory

 

 

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image012.jpg

 

 

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image014.jpg   Opis: F:\www-rstasz\lanos_image016.jpg

 

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image017.jpg    Opis: F:\www-rstasz\lanos_image019.jpg

 

Trochę z historii LANOSa

W październiku 1992 roku, Daewoo opracowało plan zaprojektowania zupełnie nowej rodziny samochodów, mających zastąpić dotychczasowe produkty.

Prace koncepcyjne nad Lanosem rozpoczęły się jesienią 1993 roku. Utwierdzono się w przekonaniu, że powinien on zastąpić Nexię w klasie niższej średniej w Europie oraz w klasie "produktów tanich, małych i prostych" w Ameryce Północnej. Zdefiniowano następujące wymagania:

  1. nowoczesna, innowacyjna sylwetka typu europejskiego
  2. szerszy wybór rodzaju silnika
  3. praktyczny

Przeprowadzono badania porównawcze modeli pochodzących od 20 różnych producentów. Za najbardziej konkurencyjne uznano: Toyotę Tercel, Opla Astrę i Volkswagena Golfa.

Cztery firmy projektowe przystąpiły do opracowania modeli glinianych. W lecie 1994 wybrano koncepcję zaprezentowaną przez Giorgetto Giugiaro. Stylizacja sylwetki i wnętrza została dopracowana szczegółowo przez Ital Design. Część inżynierska projektu została przygotowana w Korei. Program inżynieryjny Lanosa był kontrolowany przez koreański ośrodek badawczo-rozwojowy w porozumieniu z głównymi dostawcami, m.in. z Ital Design i Porsche. Kontrolę prowadzono według zasady inżynierii symultanicznej. Brali w niej udział inżynierowie ze wszystkich oddziałów firmy wraz z głównymi dostawcami. Inną istotną część procesu projektowania stanowił udział głównych dostawców, którzy opracowywali w ramach projektu konkretne podzespoły. Wśród dostawców byli: Porsche (opracowanie podwozia), Delphi (sterowanie silnika i ABS), GM PowerTrain (automatyczna skrzynia biegów). W celu wyłonienia najlepszego programu, w 1995 roku zbudowano i przebadano 150 modeli prototypówm uwzględniając trzy sylwetki nadwozia.

Jako część programu inżynieryjnego przeprowadzono następujące badania:

Badanie bezpieczeństwa

- Anglia, Milbrok: stateczność przy dużych prędkościach, trwałość
- Austria, Gross Glockner: hamulce

Badanie w niskich temperaturach

- Kanada, Kaus Kasing
- Szwecja, Arjeplog
- Rosja, Chabarowsk, Moskwa

Badanie w wysokich temperaturach

- USA, Dolina Śmierci
- Oman, Nizwa
- Australia, Alice Springs
- Hiszpania, Barcelona
- Włochy, Nardo

Pierwsza faza programu - od zatwierdzenia do rozpoczęcia produkcji masowej 4-drzwiowego Lanosa dla rynku koreańskiego w listopadzie 1996 roku - trwała jedynie 30 miesięcy. W marcu 1997 roku rozpoczęto produkcję Lanosa na rynek europejski. W Polsce Lanos pojawił się na jesieni 1997.

Poniżej przedstawiono udział poszczególnych firm w projektowaniu Lanosa:

Daewoo Motor Company

- kierownictwo programu / inżynieria symultaniczna
- planowanie produktu
- rozplanowanie wnętrza i stylizacja
- opracowanie układu napędowego
- projekt nadwozia
- projekt podwozia
- budowa prototypu
- zatwierdzenie produkcji doświadczalnej
- obróbka /produkcja

AC Rochester

- optymalizacja składu mieszaniny paliwowo-powietrznej
- OBD II - układ samodiagnozy silnika

Delco Chassis Division

- hamulce (także ABS)

General Motors Powertrain Division

- automatyczna skrzynia biegów

Ital Design

- rozplanowanie wnętrza i stylizacja
- projekt nadwozia (nadwozie nie malowane/nakładki/wyposażenie elektryczne)
- analiza strukturalna
- budowa prototypu

Kansei

- projekt I/P

PARS

- poduszka powietrzna

Porsche

- koncepcja pojazdu - badania
- analiza strukturalna
- zatwierdzenie produkcji doświadczalnej

 

 

Dane techniczne

 

Nadwozie

3d

5d

4d

Wymiary

Długość całkowita
Szerokość całkowita
Wysokość całkowita
Rozstaw osi
Rozstaw kół - przód
Rozstaw kół - tył
Zwis - przód
Zwis - tył
Miejsce na nogi - przód
Miejsce na nogi - tył
Miejsce na głowę - przód
Miejsce na głowę - tył
Miejsce na ramiona - przód
Miejsce na ramiona - tył
Prześwit pod pojazdem (pomiędzy osiami)
Wewnętrzna szerokość
Wewnętrzna długość
Wewnętrzna wysokość

mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm

4074
1678
1432
2520
1405
1425
838
716
1088
878
988
961
1360
1360
175
1380
1810
1160

4237
1678
1432
2520
1405
1425
838
879
1088
878
988
963
1360
1360
175
1380
1810
1160

Masa pojazdu z silnikiem 1.5

3d

5d

4d

Masa własna pojazdu
Masa pojazdu gotowego do jazdy
Dopuszczalna masa pojazdu
Dopuszczalna masa pojazdu przód/tył
Dopuszczalny nacisk na oś przód/tył
Masa łączona
Masa przyczepy z hamulcami
Masa przyczepy bez hamulców
Maksymalna masa kulki
Maksymalne obciążenie dachu

kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg

1011-1077
1086-1152
1595
855/740
870/840
2595
1000
480
50
100

1021-1087
1096-1162
1595
855/740
870/840
2595
1000
480
50
100

1036-1102
1111-1177
1595
855/740
870/840
2595
1000
480
50
100

Masa pojazdu z silnikiem 1.6

3d

5d

4d

Masa własna pojazdu
Masa pojazdu gotowego do jazdy
Dopuszczalna masa pojazdu
Dopuszczalna masa pojazdu - przód/tył
Dopuszczalny nacisk na oś - przód/tył
Masa łączona
Masa przyczepy z hamulcami
Masa przyczepy bez hamulców
Maksymalna masa kulki
Maksymalne obciążenie dachu

kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg

1031-1097
1106-1172
1595
855/740
870/840
2695
1100
480
50
100

1041-1107
1116-1182
1595
855/740
870/840
2695
1100
480
50
100

1056-1122
1131-1197
1595
855/740
870/840
2695
1100
480
50
100

 

Silnik

1.5

1.6

Typ
Ilość zaworów
Ilość wałków rozrządu
Wtrysk
Kolejność zapłonu
Średnica cylindra
Skok tłoka
Pojemność skokowa
Stopień sprężania
Obroty na biegu jałowym
Zawartość CO na biegu jałowym
Benzyna bezołowiowa
Pojemność oleju w silniku
Typ oleju silnikowego
Dmuchawa silnika - główna/dodatkowa






mm
mm
ccm

obr./min.
%

l

mm

4-cylindrowy, rzędowy
8
1
MPI
1-3-4-2
76,5
81,5
1498
9,5 +/- 0,2
825 +/- 50
0,05
LO95
3,75
10W30 SH
320/250

4-cylindrowy, rzędowy
16
2
MPI
1-3-4-2
79,0
81,5
1598
9,5 +/- 0,2
825 +/- 50
0,05
LO95
3,75
5W30 SH
320/250

Osiągi

1.5

1.6

Moc maksymalna
przy obrotach
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
Prędkość maksymalna
Przyśpieszenie 0-100 km/h
Przyśpieszenie 80-120 km/h
Zdolność pokonywania wzniesień

kW/KM
obr./min.
Nm/kgm
obr./min.
km/h
sek.
sek.
stopni

63/86
5800
130/13.3
3400
172
12,5
23,5
26,6

78/106
6000
145/14,8
3400
180
11,5
15,0
26,6

Zużycie paliwa

1.5

1.6

Miasto (EEC 93/116)
Trasa (EEC 93/116)
Połączone (EEC 93/116)
Miasto (ECE R84)
90km/h (ECE R84)
120 km/h (ECE R84)
Miasto
Autostrada

l/100km
l/100km
l/100km
l/100km
l/100km
l/100km
km/l
km/l

12,6
6,2
8,5
10,4
5,2
6,7
15,0
18,4

12,0
6,2
8,2
10,2
5,6
7,4
14,0
15,6

Układ paliwowy

1.5

1.6

Zasilanie
Otwieranie filtru paliwa
Typ pompy paliwowej
Ciśnienie zasilania pompy paliwa
Zbiornik paliwa - materiał
Pojemność zbiornika paliwa




kPa

l

MPI
Ręczne - kabel
G-rotor
300
Stal
48

Katalizator

1.5

1.6

Typ
Masa metali szlachetnych
Proporcja względna
Podłoże
Gęstość komórki


g


kom./cal2

trójdrożny
2,5436
4:1
Ceramiczne
400

Emisja spalin i hałas

1.5

1.6

CO
HC + NOx
Hałas - stacjonarny
Hałas - przy wymijaniu

g/km
g/km
dB
dB

0,55
0,26
78
73

0,40
0,29
78
72,9

ECU

1.5

1.6

Typ
Producent

 

IEFI - 6
Delphi

Zapłon

1.5

1.6

Typ zapłonu
Statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu
Obroty silnika na biegu jałowym
Kąt największego wzniesienia krzywki,
podczas którego nie powoduje ona
przemieszczania popychacza
Przerwa iskrowa
Rozrusznik


stopień

obr/min
stopień

mm
V / kW

Bezpośredni
BTDC 10

825 +/- 50
18

0,7-0,8
12 / 1,4

Bezpośredni
BTDC 10

825 +/- 50
18

1,0 - 1,1
12 / 1,4

Układ ładowania

1.5

1.6

Napięcie
Wydajność alternatora
Wydajność alternatora - w wysokich temp.
Producent alternatora
Wydajność akumulatora
Producent akumulatora

V
A
A

Ah

12
85
95

DAC
55
Delkor (modele koreańskie), ZAP (modele polskie)

Przenoszenie napędu

1.5

1.6

Typ
Producent
Skrzynia biegów
Typ sprzęgła
Ilość oleju przekładniowego
Typ oleju przekładniowego
Przełożenia:





Przełożenie główne





l

Bieg:
I
II
III
IV
V

D16
DWMC
5-biegowa
Suche, jednotarczowe
1,8
SAE 80W

3,545
2,048
1,346
0,971
0,763
4,176

D16
DWMC
5-biegowa
Suche, jednotarczowe
1.8
SAE 80W

3,545
2,158
1,478
1,129
0,886
3,722

Podwozie i zawieszenie

1.5

1.6

Rama
Zawieszenie przednie
Zawieszenie tylne

 

samonośna
Kolumny McPhersona
Zespolona oś skrętna

Kierownica

1.5

1.6

Mechanizm
Średnica kierownicy
Całkowite przełożenie - bez wspomagania
Całkowite przełożenie - ze wspomaganiem
Pojemność zbiornika wspomagania
Ilość płynu w ukł. wspomagania
Rodzaj płynu w ukł. wspomag.
Minimalny promień skrętu
Ilość obrotów kierownicy
między skrajnymi położeniamia


mm


ccm
l

m

Mechanizm zębatkowy
380
24,50:1

16,12:1

600

1,0
Dextron II - D
4,9
4,56

Hamulce

1.5

1.6

Obwód
Przednie: typ / średnica / grubość
Tylne: typ, średnica
Typ szczęki i średnica
Hamulec główny
Hydrauliczny rozpieracz hamulca
Hamulec ręczny
Płyn hamulcowy
Typ płynu hamulcowego


mm
mm
cm



l

Krzyżowy
Tarczowe / 236 / 20
Bębnowe / 242
C-type
/ 47
9-calowy pojedynczy
14,46
Mechaniczny
0,5
DOT3, DOT4

Krzyżowy
Tarczowe / 256 / 24
Bębnowe / 242
C-type / 52
9-calowy pojedynczy
19,05
Mechaniczny
0,5
DOT3, DOT4

Opony

1.5

1.6

Producent

Wymiary
Promień dynamiczny
Ciśnienie w oponach przód i tył



mm
kPa (PSI)

Hankook, Dębica Vivo, Stomil Kormoran
175/70 R13T
277
220 (32)

Hankook, Kumho

185/60 R14H
277
220 (32)

Obręcze kół

1.5

1.6

Wymiary
Wydłużenie trwałe
Materiał
Kolor


mm

5,0J x 13T
49
stal
srebrny lub czarny + srebrne kołpaki ozdobne

5,5J x 14H
49
stal (opcja: stop lekki)
czarny (kołpaki ozdobne srebrne)

Różne

1.5

1.6

Pojemność spryskiwacza
Pojemność bagażnika - sedan 4d
Pojemność bagażnika - hatchback 3d/5d
Pojemność płynu chłodzącego
Masa pochłaniacza par paliwa
Koncentracja oleju niskokrzepnącego
Typ filtra powietrza
Pojemność filtra powietrza
Pojemność tłumika dźwięków
Numer identyfikacyjny pojazdu

l
l
l

l
g
%

l
l

3
322
250

7
850
50

Papierowy
5,8
13
Po prawej stronie przegrody czołowej

ABS

1.5

1.6

Typ - kanał / czujnik
Producent

 

3 / 4
Delphi

Poduszki powietrzne

1.5

1.6

Liczba poduszek
Pojemność poduszki: kierowcy
pasażera
Producent


l
l

w standardzie brak, opcjonalnie jedna lub dwie
65
150
Delphi

 

 

Wyposażenie

 

Wyposażenie

3d

4d

5d

S

SX

S

SE

SX

S

SX

Układ kierowniczy

Wspomaganie kierownicy

-

S

-

S

S

-

S

Regulacja położenia kierownicy w pionie

-

S

-

S

S

-

S

Bezpieczeństwo bierne

Regulowana wysokość górnego zaczepu
przednich pasów bezpieczeństwa

S

S

S

S

S

S

S

Wzmocnienia boczne

S

S

S

S

S

S

S

Poduszka powietrzna dla kierowcy

-

O

-

O

O

-

O

Poduszka powietrzna dla pasażera

-

O

-

O

O

-

O

Bezpieczeństwo czynne

Lusterka zewnętrzne składane

S

S

S

S

S

S

S

Ogrzewanie szyby tylnej

S

S

S

S

S

S

S

Wycieraczka szyby tylnej

S

S

-

-

-

S

S

Blokada drzwi tylnych zabezpieczająca
przed otwarciem przez dzieci

S

S

S

S

S

S

S

Przednie światła przeciwmgielne

-

S

-

S

S

-

S

ABS

-

O

-

O

O

-

O

Wyposażenie zewnętrzne

Chromowany wlot powietrza chłodnicy

S

S

S

S

S

S

S

Tylny spojler

-

S

-

-

-

-

S

Wyposażenie dodatkowe

Dzielone oparcie tylnego siedzenia
(w stosunku 60/40)

S

S

S

S

S

S

S

Pas przeciwsłoneczny na przedniej szybie

S

S

S

S

S

S

S

Uchwyt na napoje

S

S

S

S

S

S

S

Elektrycznie sterowane przednie szyby

-

S

-

S

S

-

S

Przyciemniane szyby

-

S

-

S

S

-

S

Zegar cyfrowy

-

S

-

S

S

-

S

Obrotomierz

-

S

-

S

S

-

S

Klimatyzacja bezfreonowa

-

O

-

O

O

-

O

System audio

Radioodtwarzacz

S

S

S

S

S

S

S

2 głośniki

S

S

S

S

S

S

S

4 głośniki

O

S

O

O

S

O

S

Antena sterowana elektrycznie

-

S

-

O

S

-

S

Zabezpieczenia

Centralny zamek

-

S

-

S

S

-

S

Immobilizer

S

S

S

S

S

S

S

Sygnał ostrzegawczy niezapięcia
pasa bezpieczeczeństwa kierowcy

S

S

S

S

S

S

S

S - standard, O - opcja, "-" - brak

 

 

Dostępne kolory

 

Lanos dostępny jest w dziesięciu kolorach nadwozia.

Trzy kolory stałe:

Ozn.

Wygląd

- Biel Gwiezdna

11U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image001.jpg

- Intensywna Czerwień

73L

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image002.jpg

- Czarny

83L

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image003.jpg

Dwa metaliczne:

 

 

- Ołowiano-srebrny

92U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image004.jpg

- Zielono-grafitowy

43U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image005.jpg

Cztery z dodatkiem miki:

 

 

- Ciemnowiśniowy

74U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image006.jpg

- Zielono-granatowy

42U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image007.jpg

- Zielono-mosiężny

81U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image008.jpg

- Ciemny błękit

21U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image009.jpg

Jeden paliocrom:

 

 

- Fioletowo-niebieski

27U

Opis: F:\www-rstasz\lanos_image010.jpg

Lakiery z dodatkiem miki nadają kolorowi większą głębię poprzez odbijanie światła w różnych kierunkach. Odcień koloru różni się w zależności od kąta, z którego patrzymy na samochód. Często powoduje to przekonanie, że Lanos jest dostępny w więcej niż 10 kolorach.

Lakier fioletowo-niebieski cechuje się większą połyskliwością, co uzyskano poprzez dodanie do lakieru z miką dodatkowych pigmentów.

Zderzaki w modelach SE i SX polakierowane są w kolorze nadwozia, w modelu S są czarne i nielakierowane.

Lanos ma niestety tylko jedną wersję kolorystyczną wnętrza (szaroniebieskoseledynową).